Logboek

Dit is het logboek van mijn reis naar Zuid-Afrika in oktober 2005. Ik ga eerst mijn nicht Goele bezoeken, die al jaren in Bloemfontein woont, en daarna daarna ga ik op uitnodiging van het Eenheid vir Navorsing in Kinderliteratuur van de Universiteit van Suid-Afrika in Pretoria naar de 'Nederlandse Boekendagen'. Ik eindig de reis met een tocht door Mpumalanga, Swaziland en Limpopo.

maandag, oktober 03, 2005

Geluiden

Waar ga ik toch naar op zoek: de relatie tussen het Afrikaanse verhaal en de muziek!? Ik die zo’n problematische verhouding heb met alle soorten geluiden. Me altijd loop af te vragen of het wel nodig is om bij alles een streepje muziek te hebben. Als ik filmmaker was, zou ik stomme films maken. Muziek leidt mij meestal af. Ik kan er niet mee schrijven, zelfs niet mee lezen. Vast kan in een verhaal muziek wel als intermezzo dienen, maar ik vermoed dat ik al snel ga denken: vooruit met de geit, ga voort met het verhaal.
Nog 24 uur voor ik vertrek. Misschien komt het wel vanzelf, treed ik zo dadelijk de African time binnen en wordt het zelfs voor mij mogelijk om oponthoud te ondergaan.