Logboek

Dit is het logboek van mijn reis naar Zuid-Afrika in oktober 2005. Ik ga eerst mijn nicht Goele bezoeken, die al jaren in Bloemfontein woont, en daarna daarna ga ik op uitnodiging van het Eenheid vir Navorsing in Kinderliteratuur van de Universiteit van Suid-Afrika in Pretoria naar de 'Nederlandse Boekendagen'. Ik eindig de reis met een tocht door Mpumalanga, Swaziland en Limpopo.

maandag, september 26, 2005

(***) Verhalen

De homo sapiens ontwikkelde zich in Afrika. Van daaruit verspreidde hij zich over alle continenten. Er zijn mensen die stellen dat de ontwikkeling van taal ervoor gezorgd heeft dat de menselijke soort zo succesvol werd. Maar sinds enige tijd begrijpt men dat er nog iets anders een rol heeft gespeeld: de mens dacht na over zichzelf. Hij ontwikkelde een zelfbeeld. Door inzicht te krijgen in zijn drijfveren, kon hij zijn eigen gevoelens begrijpen en die van anderen voorspellen.
Kennis van de taal en inzicht in jezelf zijn twee dingen die je nodig hebt om verhalen te vertellen, denk ik.