Logboek

Dit is het logboek van mijn reis naar Zuid-Afrika in oktober 2005. Ik ga eerst mijn nicht Goele bezoeken, die al jaren in Bloemfontein woont, en daarna daarna ga ik op uitnodiging van het Eenheid vir Navorsing in Kinderliteratuur van de Universiteit van Suid-Afrika in Pretoria naar de 'Nederlandse Boekendagen'. Ik eindig de reis met een tocht door Mpumalanga, Swaziland en Limpopo.

donderdag, september 15, 2005

Plannen maken




Goedele mailt me met de vraag of ze kaartjes mag bestellen voor Baaba Maal, de Senegalese nomad soul zanger die in oktober in Zuid-Afrika op tournee gaat. Ik zeg 'ja' natuurlijk, me de avond herinnerend met Myriam Makeba toen ik laatst in Bloemfontein was.
Baaba Maal werd geboren in Podor, een dorp met ongeveer 6.000 inwoners aan de oever van de Senegalrivier, die de grens vormt tussen Senegal en Mauritaniƫ. Babaas ouders waren geen griots. Zijn vader werkte op het veld, maar was ook de persoon die op de moskee de werkers op het veld samenriep door te zingen. Babaas moeder was een muzikante die zong en zelf liedjes schreef om haar zoon de locale muzikale traditie aan te leren.
Terwijl ik op het net bekijk hoe we aan kaartjes kunnen komen zie ik dat K's Choice in Pretoria optreedt rond de tijd dat ik daar ben. Ik een grapje maken en Goedele mailen dat we misschien ook daarvoor kaartjes kunnen komen, maar besef dat Goele al zo lang uit Belgiƫ weg is dat ze helemaal niet meer weet wat of wie K's Choice is.