Logboek

Dit is het logboek van mijn reis naar Zuid-Afrika in oktober 2005. Ik ga eerst mijn nicht Goele bezoeken, die al jaren in Bloemfontein woont, en daarna daarna ga ik op uitnodiging van het Eenheid vir Navorsing in Kinderliteratuur van de Universiteit van Suid-Afrika in Pretoria naar de 'Nederlandse Boekendagen'. Ik eindig de reis met een tocht door Mpumalanga, Swaziland en Limpopo.

vrijdag, september 30, 2005

De wereld zien...

Terwijl ik nog wat inkopen doe voor de reis komt me een gesprek van deze zomer weer voor de geest. We zitten in de auto en rijden na twee weken vakantie terug naar huis. We praten over reizen en verre landen zien.
Cornelius, mijn oudste van 12, zegt: “Ik wil wel graag een wereldreis maken, maar nu nog niet. Als je een wereldreis maakt kun je niet anders dan antikapitalistisch worden, en ik wil nog een tijdje kapitalistisch zijn. Het lijkt me lastig om hier te wonen en altijd te moeten denken aan die mensen die zo arm zijn.”
Hij maakt geen grapje. We zijn veel ironie van hem gewoon, maar dit keer is hij bloedernstig.