Logboek

Dit is het logboek van mijn reis naar Zuid-Afrika in oktober 2005. Ik ga eerst mijn nicht Goele bezoeken, die al jaren in Bloemfontein woont, en daarna daarna ga ik op uitnodiging van het Eenheid vir Navorsing in Kinderliteratuur van de Universiteit van Suid-Afrika in Pretoria naar de 'Nederlandse Boekendagen'. Ik eindig de reis met een tocht door Mpumalanga, Swaziland en Limpopo.

vrijdag, oktober 14, 2005

Literaire avond



Op een avond voor literair-geïnteresseerden lezen een aantal auteurs voor tijdens een diner. Riana leest in versvorm, Fransi Phillips laat haar gedichten voorlezen door Kosie, een jonge vriend van haar, uit de prachtige bundel My lied van die niet. Ook Hans du Plessis leest voor, en Francie Greyling, de dame achter het goedgedocumenteerde Storiewerf. Tot mijn frustratie merk ik dat ik het nog altijd moeilijk vind om voorgelezen teksten in het Afrikaans te begrijpen.
Nadien heb ik een lang gesprek met een jonge man die toen hij zeven was vanuit Diksmuide naar Pretoria is geïmmigreerd. Hij spreekt nog West-Vlaams. Interessant is wat hij te vertellen heeft over de hersenvlucht uit Zuid-Afrika. Van alle jongens waarmee hij heeft gestudeerd zijn er maar een fractie meer in het land.