Logboek

Dit is het logboek van mijn reis naar Zuid-Afrika in oktober 2005. Ik ga eerst mijn nicht Goele bezoeken, die al jaren in Bloemfontein woont, en daarna daarna ga ik op uitnodiging van het Eenheid vir Navorsing in Kinderliteratuur van de Universiteit van Suid-Afrika in Pretoria naar de 'Nederlandse Boekendagen'. Ik eindig de reis met een tocht door Mpumalanga, Swaziland en Limpopo.

woensdag, oktober 12, 2005

Uitblazen

De rest van de dag breng ik door in het huis van mijn uiterst sympathieke gastvrouw, op mijn kamertje in deze haciƫnda die slechts drie jaar geleden is gebouwd, maar waar ik nog altijd doorheen dwaal alsof ik door een historisch monument loop. Elk detail is juist. Cipressen in de tuin, gaanderijen op de bovenverdieping, kamers met openstaande ramen, muurkasten met smeedijzeren scharnieren, Venetiaanse maskers, een zwembad dat lijkt op de Romeinse termen. Het duurt een tijdje voor ik doorheb dat dit helemaal geen haciƫnda is, maar een villa in de traditie van Pompei, tot en met de lavendel aan de voordeur en de offerschaal in de inkomsthal. Alles in een tuin met bloeiende jacarandas, ik lijk van de wereld weg.