Logboek

Dit is het logboek van mijn reis naar Zuid-Afrika in oktober 2005. Ik ga eerst mijn nicht Goele bezoeken, die al jaren in Bloemfontein woont, en daarna daarna ga ik op uitnodiging van het Eenheid vir Navorsing in Kinderliteratuur van de Universiteit van Suid-Afrika in Pretoria naar de 'Nederlandse Boekendagen'. Ik eindig de reis met een tocht door Mpumalanga, Swaziland en Limpopo.

zondag, oktober 09, 2005

(***) Bij Goedele


Samen met Indra en Kito schrijf ik lange mails naar ‘t Speelscholeke. We vertellen de kinderen van Deurne over het schoolsysteem hier, over de vrijtijdsbesteding, over het klimaat. We mailen foto’s van Indra en Kito in hun schooluniform. De kinderen mailen terug met bijkomende vragen over het vervoer, en over de verhoudingen tussen arm en rijk.
We gaan naar Soetdoring, het wildpark een dertigtal kilometer buiten Bloemfontein. We zie er zebras, struisvogels, wildebeest/gnoes en springbokken/antilopen. Er zitten geen gevaarlijke dieren hier, dus we kunnen picknicken en langs de rivier wandelen.

Morgen gaan we op bezoek naar de Atangschool in de township van Mangaung (dit betekent: de plek van de luipaarden). Toen de onderdirectrice vernam dat Goedele eventueel in het gezelschap kwam van iemand die schrijfster was, reageerde ze verrassend gedecideerd: zou de schrijfster de jongeren kunnen toespreken en wijzen op het belang van lezen en verhalen vertellen? Zou ze de jongeren kunnen uitdagen om hun verhaal neer te schrijven? Voor deze kinderen die haast nooit bezoek van blanke mensen krijgen?