Logboek

Dit is het logboek van mijn reis naar Zuid-Afrika in oktober 2005. Ik ga eerst mijn nicht Goele bezoeken, die al jaren in Bloemfontein woont, en daarna daarna ga ik op uitnodiging van het Eenheid vir Navorsing in Kinderliteratuur van de Universiteit van Suid-Afrika in Pretoria naar de 'Nederlandse Boekendagen'. Ik eindig de reis met een tocht door Mpumalanga, Swaziland en Limpopo.

maandag, oktober 10, 2005

Drie sneetjes brood


Goele en ik gaan op bezoek naar de Atangschool in de township net buiten Bloemfontein (voor een verslag van dat bezoek, zie hoger). We gaan van klas naar klas. De kleintjes zijn aan het lunchen. Ze krijgen ieder drie sneetjes brood. Op de foto zie je Mase Mokupi, zij is zeven jaar oud. Elk derde sneetje brood is besmeerd met jam; de kinderen houden het voor laatst.
Dit zijn ze, wijst de onderdirectrice. Ze vraagt de juffen om 'de meest behoeftigen' naar buiten te brengen. Uit elk van de klasjes worden een paar kinderen naar buiten gebracht. ‘Ze hebben allemaal grote noden, maar we moeten keuzes maken,’ zegt de onderdirectrice. ‘We maken een lijst van de meest behoeftigen, en uit die lijst kiezen we nog eens een paar kinderen die jullie geld krijgen voor de computerles. Hier, neem een foto van hen, laat die foto zien aan de mensen in België.’ De kinderen komen voor me poseren. Ik neem geen foto zonder hun toestemming.