Logboek

Dit is het logboek van mijn reis naar Zuid-Afrika in oktober 2005. Ik ga eerst mijn nicht Goele bezoeken, die al jaren in Bloemfontein woont, en daarna daarna ga ik op uitnodiging van het Eenheid vir Navorsing in Kinderliteratuur van de Universiteit van Suid-Afrika in Pretoria naar de 'Nederlandse Boekendagen'. Ik eindig de reis met een tocht door Mpumalanga, Swaziland en Limpopo.

maandag, oktober 10, 2005

Computerlessen voor AIDS-wezen


Dit zijn ze dan, de computers uit Taiwan. De pc's waren een gift, maar de computerlessen moeten door de kinderen worden betaald. De cursus per kind ongeveer 2,5 euro per maand. Het geld van onze neef zal een paar aidswezen de kans geven de cursus te volgen. Die kinderen moeten op dit ogenblik toekijken hoe hun vriendjes computerles krijgen; er is niemand die de lessen voor hen betaalt.
Ook vreemd: geen enkele van deze pc's zijn aangesloten op het internet, dat is te duur.
Terwijl de onderdirectrice ons naar de computerklassen brengt zegt ze: ‘Er zijn niet alleen de verhalen van de jongeren. Er zijn ook de verhalen van de leraars! Velen van hen zijn seropositief. Ze zijn verkracht of mishandeld. Er is veel verdriet, ook bij hen.’