Logboek

Dit is het logboek van mijn reis naar Zuid-Afrika in oktober 2005. Ik ga eerst mijn nicht Goele bezoeken, die al jaren in Bloemfontein woont, en daarna daarna ga ik op uitnodiging van het Eenheid vir Navorsing in Kinderliteratuur van de Universiteit van Suid-Afrika in Pretoria naar de 'Nederlandse Boekendagen'. Ik eindig de reis met een tocht door Mpumalanga, Swaziland en Limpopo.

donderdag, oktober 13, 2005

De schrijfoefening voor de deelnemers

Dit zijn de zeven stappen van de schrijfoefening die ik geef aan de deelnemers van de slypskool

1. Wat is inspiratie?

2. Keuzeverlamming
Geef jezelf een 'opdracht'. Verklein, versmal de omgeving, de mogelijkheden.

3. Opdracht 'leerling-tovernaar'
Bedenk iets wat je aan iemand zou kunnen leren, een vaardigheid. Zet op papier. Bedenk een situatie waarbij je mij dit leert.
Moed inspreken + wanhoop, anticiperen op het falen van de antagonist.

4. Evalueer situatie die situatie die je hebt bedacht in groepjes van twee. Zie de situatie voor je, beschrijf mondeling. Zie het conflict: de antagonist wil wel leren, maar jij beseft dat hij het nooit zal kunnen.

5. Start by beginning
Niet te lang evalueren. Maak je nog geen zorgen over de afwikkeling.

6. Verander het conflict,
Begrijp bij het schrijven het echte conflict, durf het te wijzigen.
Leg de motieven bloot, ontdek ze gaandeweg tijdens het schrijven.

7. Wees onverstoorbaar
Wikkel onvoorspelbaar af, durf zaken open te laten, wikkel niet af. Laat de wonde schrijnen. Eindig onconventioneel.