Logboek

Dit is het logboek van mijn reis naar Zuid-Afrika in oktober 2005. Ik ga eerst mijn nicht Goele bezoeken, die al jaren in Bloemfontein woont, en daarna daarna ga ik op uitnodiging van het Eenheid vir Navorsing in Kinderliteratuur van de Universiteit van Suid-Afrika in Pretoria naar de 'Nederlandse Boekendagen'. Ik eindig de reis met een tocht door Mpumalanga, Swaziland en Limpopo.

vrijdag, oktober 14, 2005

Tijd winnen

Dankzij de zorgen van mijn gastheren en –vrouwen heb ik aanhoudend het gevoel dat ik tijd win, misschien zelfs een voorafname maak op een zomer die nog niet voor mij was bedoeld. Ik krijg tijd om te lezen. Ik moet alleen maar denken aan de dingen die ik lees, de dingen die ik schrijf, de lezingen die ik ga geven, wat een weelde!
Ik lees Duras en ervaar de troost die ze brengt door het opsommen van de aantallen doden, de aantallen gewonden, de aantallen gedeporteerden, het noemen van de plaatsen waar de afrekeningen gebeurden, de fouilleringen, de afslachtingen. Ik moet mijn lectuur voortdurend onderbreken om de geruststelling te zoeken van mijn aantekenboek. Er is zo weinig nodig om een geschil te laten escaleren. Hoeveel kracht is er nodig om een conflict te vermijden?