Logboek

Dit is het logboek van mijn reis naar Zuid-Afrika in oktober 2005. Ik ga eerst mijn nicht Goele bezoeken, die al jaren in Bloemfontein woont, en daarna daarna ga ik op uitnodiging van het Eenheid vir Navorsing in Kinderliteratuur van de Universiteit van Suid-Afrika in Pretoria naar de 'Nederlandse Boekendagen'. Ik eindig de reis met een tocht door Mpumalanga, Swaziland en Limpopo.

zaterdag, oktober 15, 2005

Het boshuis in Marloth Park


Maritha en Braam hebben een blokhut aan de rand van het Krugerpark, in Marloth Park. Braam heeft het boshuis eigenhandig gebouwd, met behulp van zijn zoons die toen nog kleine kinderen waren. Elektriciteit is er niet, wel een koelkast op gas, en een douche in de open lucht. Ik tref het slecht, beweren ze, het is erg droog dit jaar, en er staat geen blaadje groen aan de bomen. We moeten uitkijken met vuur en oppassen voor brandgevaar.

Een van de eerste dingen die Maritha me vertelt is over de bosbrand die ze hier heeft meegemaakt. De kinderen moesten alle bezittingen op het pad gooien en Maritha stond met de tuinslang het huis nat te spuiten. Ze weet het niet, maar haar getuigenis is voor mij een geschenk; in Frankfurt ben ik een kortverhaal begonnen over een bosbrand.

Het boshuis staat op paar honderd meter van de elektrische afrastering die de wilde dieren in Krugerpark moet houden. Maar de dieren breken door de omheining, en wie zich in het donker nog tussen de bomen waagt riskeert oog in oog te staan met een leeuw. We slapen die nacht buiten op ‘de stoep’ een hoog terras dat boven de boomkruinen uit torent. Ik voel me niet helemaal op mijn gemak. Maar we krijgen die avond enkel bezoek van een kudde gnoes.