Logboek

Dit is het logboek van mijn reis naar Zuid-Afrika in oktober 2005. Ik ga eerst mijn nicht Goele bezoeken, die al jaren in Bloemfontein woont, en daarna daarna ga ik op uitnodiging van het Eenheid vir Navorsing in Kinderliteratuur van de Universiteit van Suid-Afrika in Pretoria naar de 'Nederlandse Boekendagen'. Ik eindig de reis met een tocht door Mpumalanga, Swaziland en Limpopo.

woensdag, oktober 19, 2005

Huiswaarts

We rijden naar de luchthaven van Johannesburg door de gietende regen, de eerste in lange tijd. Achteraf verneem ik van Thomas dat de regen net lang genoeg duurde om alle jacarandabloesems weg te spoelen. Daarna krijgen Pretoria en Johannesburg weer droogte.

Het eerste waar ik aan moet wennen als mijn trein uit Zaventem bovengronds komt zijn de lange schaduwen hier. De bomen zijn verkleurd, tijdens mijn afwezigheid is het herfst geworden. Mijn huis ligt achter het centraal station in Antwerpen. Door de zoo is de kortste weg. Met mijn valies aan de hand loop ik voorbij de giraffen en de olifanten. Ze hebben een paar vierkante meter om zich te bewegen, en hooi in een ruif. Ik vraag me af of ze zich de savanne nog herinneren.