Logboek

Dit is het logboek van mijn reis naar Zuid-Afrika in oktober 2005. Ik ga eerst mijn nicht Goele bezoeken, die al jaren in Bloemfontein woont, en daarna daarna ga ik op uitnodiging van het Eenheid vir Navorsing in Kinderliteratuur van de Universiteit van Suid-Afrika in Pretoria naar de 'Nederlandse Boekendagen'. Ik eindig de reis met een tocht door Mpumalanga, Swaziland en Limpopo.

donderdag, november 10, 2005

(***) Dilemmaverhalen

De kinderen van 't Speelscholeke zijn druk bezig met het schrijven van dilemmaverhalen. Het interessanste dilemmaverhaal dat ik tijdens mijn verblijf in Zuid-Afrika heb gevonden kwam uit Madagaskar...


God vraagt aan de eerste mensen hoe ze willen sterven. Als een pisangplant (=bananenboom) of als de maan.
De eerste mensen antwoorden: 'Wij weten niet wat een pisangplant is, en wij weten niet wat de maan is. Hoe kunnen we dan kiezen?'
'De maan,' zegt God, 'sterft op het einde van zijn leven, maar komt telkens weer terug. De pisang echter komt niet terug nadat hij is gestorven. Maar voor hij sterft wordt hij omringd door nieuwe pisangbloesems en vruchten.'

De mensen overleggen met elkaar hoe ze willen sterven. Na een tijdje maken ze God duidelijk wat ze gekozen hebben. 'Als we kiezen om te sterven zoals ze maan, komen we wel altijd terug, maar zijn we erg eenzaam,' zeggen ze. 'Als we sterven zoals de pisangplant komen we niet terug, maar zijn we niet alleen.'