Logboek

Dit is het logboek van mijn reis naar Zuid-Afrika in oktober 2005. Ik ga eerst mijn nicht Goele bezoeken, die al jaren in Bloemfontein woont, en daarna daarna ga ik op uitnodiging van het Eenheid vir Navorsing in Kinderliteratuur van de Universiteit van Suid-Afrika in Pretoria naar de 'Nederlandse Boekendagen'. Ik eindig de reis met een tocht door Mpumalanga, Swaziland en Limpopo.

woensdag, november 09, 2005

U-Carmen komt naar België


Ik krijg zonet het bericht dat U-Carmen Ekhayelisha, de film die ik tijdens mijn vlucht naar Zuid-Afrika heb gezien, waarschijnlijk in België in distributie komt. Dat is goed nieuws. De film won begin dit jaar de Gouden Beer. Het is een bewerking van de opera Carmen van Bizet. Het verhaalgegeven is door de filmmaker naar het leven in de Kaapse township Ekhayelisha omgezet, de opera is vertaald naar het Xhosa.
Het filmfestival Open Doek staat volgend jaar in het teken van de betere Zuid-Afrikaanse film. U-Carmen Ekhayelisha wordt de openingsfilm op 21 april 2006. Er worden ter gelegenheid van het festival een achttal regisseurs overgevlogen. De regisseur van U-Carmen Ekhayelisha, Mark Dornford May en zijn vrouw Pauline Malefane (hoofdrolspeelster Carmen) zijn uitgenodigd.
Recensie van de film.